Direktlänk till inlägg 16 oktober 2007

Bra jobbat gruppen!

Av Peter - 16 oktober 2007 17:05

Vad svårt det är ibland. Svårt att hålla igång och driva på en arbetsgrupp när det mesta arbetet är avklarat och tiden mer än väl räcker till. Kom dock på lite saker, under promenaden hem, som vi måste fixa till så resultatet blir perfekt. Ingen skugga skall dock falla över gruppen som jag tycker gjort ett alldeles lysande arbete. Med tanke på att de läst i två år, varit aspiranter i ett halvår och nu blivit "tvingade" att fördjupa sig under ytterligare sex månade när de inget hellre vill än få komma ut och arbeta på riktigt. Bra jobbat gruppen!


De senaste dagarna har Borås Tidning skrivit om ett projekt som myndigheten är på gång att sjösätta. Det innebär att vissa stadsdelar skall få en mer tillgänglig polis. Detta skall leda till att vi som poliser inte enbart skall dyka upp när det är "bråk på gång" utan det skall leda till bättre kontakter mellan polisen och de människor som vi skall serva. Jag tror detta är jättebra då man kan få en mängd trevliga och viktiga kontakter samt att man på sikt avdramatiserar mötena mellan polis och allmänhet. Jag tror inte på ett samhälle bestående på vi och dom där det råder rädsla och hat mellan grupperna. Detta leder bara till misstroende, förtal och rena våldssituationer. Om alla i samhället kan lära sig att prata med varandra tror jag på sikt att man kan uppnå ett trivsam miljö där de flesta respekterar varandras skilnader. Jag tycker dok inte att polisen får glömma bort sin yttersta roll i samhället, den represiva. Händer något skall vi göra vad vi kan för att gripa och lagföra den som gjort det.


Ett litet problem som uppstått efter tidninges artiklar är att en grupp yngre män tror att denna insats från polisen är riktad mot dem. Jag tycker det är synd att de själva ser sig som offer och vänder allt sitt ugdomliga hat mot samhället, och som företrädare för detta oss poliser. Anledningen till denna insats, som är tänkt att vara under lång tid, är att samhällets samtliga aktörer skall delta vilket gör att vi med bra kontakter med invånarna kan få till ett närområde som speglar deras behov. Eftersom trygghetsmätningar och andra undersökningar ligger till grund för denna insats är den i själva verket något som invånarna i dessa områden eftersträvat under lång tid. Alltså kära, arga unga män "Polisen kommer till er för att de i ert område vill det - inte för att punktmarkera er".

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Peter - 1 oktober 2008 16:10

Har varit på två mycket roliga och givande utvecklingsdagar ihop med Norrby stadsdel. En härlig samling människor som hade en sån skön vilja att få vara med och utveckla sitt arbete för att det skulle gynna Norrby så bra som möjligt. Var mycket rolig...

Av Peter - 29 september 2008 20:28

Hej och hå. Snart får jag gå hem efter en mycket givande dag på jobbet. Håller fortfarande på med att strukturera upp pappersversionen av min nya grupp, och det går riktigt bra. Det som ser enkelt ut när man startar blir något mer komplext efter en s...

Av Peter - 23 september 2008 08:58

Gick till jobbet samtidigt som sonen skulle till skolan. Detta innebar att vi kunde gå och småtjata hela Allégatan fram till det var dags för mig att svänga in till jobbet. En riktigt bra start på dagen faktiskt. På jobbet har jag under morgonen reda...

Av Peter - 13 september 2008 19:50

Att träna ett tungt styrkepass, bänkpress mm, precis innan jag sätter mig vid tangentbordet har sina avigsidor. Fingrarna trycker inte där min hjärna har bestämt, utan lever ett eget liv. Detta innebär att dessa korta rader har tagit en evighet att s...

Av Peter - 8 september 2008 18:07

Ett kontor, ösregn utanför och första schemaändringen redan imorgon = första dagen i min nya roll som chef för Tillitsgruppen. Chef och chef förresten, jag är förvisso gruppchef men har ännu ingen grupp. Detta leder till att jag försöker bestämma öve...

Ovido - Quiz & Flashcards