Av Peter - 17 december 2007 16:20

Da var man framme i det vanliga och trevliga Thailand och Patong Beach. Efter en resa pa 25 timmar fran Boras - Landvetter - Frankfurt - Singapor - Phuket och till hotell Patong Tower kande man sig ganska mor. Val framme visade det sig att tva av vara totalt fyra vaskor var kvar pa nagon annan flygplats an den vi landade pa. Och vilkas var vaskorna som var borta, jo naturligtvis de som tillhor tjejerna i familjen. Jag fick satta mig med en snall flygplatskvinna som fyllde i diverse formular och en halvtimma senare och 2000 bath rikare, plaster pa saren, var det dags att antra den forbestallda taxin. Tjejerna ryckte upp sig efter viss pepping och vi var ganska nojda nar vi for mot hotellet. Val dar dok nasta sak upp...

Vilken underbar lagenhet vi bokat. Den var och ar helt kanon. Tva stora lyxiga rum, toalett, koksdel och balkonger at tva hall som blidar vinkel mot bergen, staden och havet. Jabadabadooooooo...

Dagen darpa nar vi just skulle ga till stranden ringde det fran receptionen, som jag forvarnat om vara missade vaskor. Mannen i luran sa att jag var tvungen att komma ner da det kommit bud fran flygplatsen. Nar jag rundade hornet och sag receptionsdisken stod dar en leende man. framfor sig hade han tva for mig valkanda resvaskor. Jag signerade nagra papper, tog vaskorna, akte upp till familjen och vild gladje utbrot. Sjalv var jag mycket nojd. Jag menar, tjana 400 kronor pa att fa vanta pa ett par vaskor i 12 timmar, No problemas...

Under vantan pa Landvetter oppnade vi aven nagra julklappar vi fatt med fran min mor och far. Det barnen fick omvandlades omgaende till Bath och nu nagra dagar senare ligger vi och laser de bocker som lag i de storre klapparna. TACK, sa jatte mycket... Min egen bok skulle jag aldrig ha valt sjalv, men nar jag nu last 50 sidor ar det knappast att jag vill sluta.

I ovrigt ar allt bra. Tva mulna dagar och en med sol har gjort att vi fatt en mjukstart i solandet. Maten smakar gott och det ar fullt drag pa kvallarna med shopping och titting. Badar gor vi i ett varmt hav och det ar faktiskt helt underbart att fa vara pappa och make under dessa omstandigheter.

Med tanke pa att jag aven fick den yttretjanst jag sokt kan jag inte saga att livet ar annat an toppen just nu, och jag njuter av det.

Ma gott alla, fran ett underbart Thailand.

Av Peter - 12 december 2007 22:45

Vilket härligt telefonsamtal som kom till mig vid 17,30 tiden. Det var mina två chefer som meddelade att jag fått den fasta tjänsten som yttrebefäl. WOW, vilken känsla det var att få detta positiva beslut. Hela detta året har varit något av en uppförsbacke och motvind, där det var som brantast och blåsigast under våren. Detta är nu ett minne blott och jag har under kvällen gått omkring i lägenheten fånigt leende och känt mig mycket nöjd med livet. Tänk vad ett positivt besked kan göra. Firade detta med en pizza framför Tv´n samtidgt som jag såg Kim Källström gå vidare i Champions Leauge.

Mitt eget idrottande på löpningens motsvarighete till Korpen innebar att jag under dagens mittersta timmar tog med mig hunden ut på en 35  minuters löprunda. Men vad gör väl det, imorgon drar vi till Thailand och en välförtjänt semester på tre veckor med tillhörande strandlöpning.

Efter detta besked och denna underbara resa framför mig kan jag inte göra mycket annat än att njuta. Så jag gör det NJUTER...

Av Peter - 12 december 2007 15:14

En dag kvar. Om jag är tjatig? Ja något, men det är ju värst för mig som får stå ut med mig själv hela tiden. Har precis varit och fixat lite bath och euro så vi klarar oss under resan ner, med handling på Frankfurts flygplats, samt att det finns pengar för transporten till hotellet/lägenheten och efterföljande kvällsmål.

Gjorde sista arbetspasset igår och det kändes som om det var en vecka långt. Ville liksom aldrig ta slut och uppdragen vi fick var av mer eller mindre meningslös karaktär. Mina goa arbetskompisar önskade mig dock trevlig resa, om än med viss avund i rösten. Naturligtvis lider jag med dem, men jag försökte få dem att förstå det jobbiga med en lång resa, stark sol och hett vatten. De lyssnade naturligtvis inte utan tog tillbaka sina vänliga hälsningar med ett leende på läpparna.

När jag kommer tillbaka nästa år hoppas jag att jag får ett positivt besked angående den yttretjänst jag sökt. Det vore otroligt roligt att få hämta ett glädje besked i postboxen där det står att jag fått tjänst som yttre och att jag får vara kvar i B-turen. Jag vet att jag har lätt att anpassa mig till andra grupper, om så skulle vara fallet, men det är ändå skönt om jag skulle få vara kvar i en grupp där jag trivs så bra. Men så länge inget finns på papper får man blunda, drömma och hoppas...

Av Peter - 11 december 2007 11:30

Snart skall jag iväg och arbeta årets sista arbetspass, så jäkla skönt. I morgon börjar alltså min ledighet på ca fyra veckor, varav tre av dem tillbringas i Thailand. Om två dagar, klockan 14, startar resan hemmifrån bostaden och vi, jag - fru - dotter - son, körs ner till Landvetter och det väntande planet... 22 timmar senare är vi framme i värmande Patong och går till Restaurang Viktoria och äter kvällsmat. Sen blir det lite sova varpå frukost, sol och bad väntar. Därefter tror jag att dagarna kommer att innehålla sol, bad, mat, slappa, shoppa, läsa, springa, simma & promenera. Jobbigt med semester, eller hur?

Förutom detta kan jag meddela att löpträningen lyser med sin frånvaro för tillfället. Den sista veckan har träningen bestått av styrketräning och innebandy. Kommer dock att köra två löppass innan vi åker och därefter är tanken att jag skall löpträna i ett varmare klimat.

Av Peter - 9 december 2007 20:02

I dag fyller min dotter 18. Hon blir vuxen och skall nu ta hela ansvaret för de beslut hon fattar. Roligt för henne att få påbörja vandringen i det, förhoppningsvis, långa vuxenlivet med allt vad det innebär av med och motgång. Som pappa hoppas jag att hennes liv kommer att kantas av idel glädje och vänlighet, men även vissa motgångar som fostrar henne till en ödmjuk person med klös. Livet är inte rättvist och utan faror, men förhoppningsvis har den 18 åriga utbildning inom husets väggar gjort henne redo för livet utanför. Ett är dock säkert dottern min, vid behov finns jag alltid till hands för dig. Min dörr står alltid öppen för dig, oavsett tidpunkt på dygnet, och gäller så länge jag lever.

GRATTIS till de 18, och njut av det livet har att erbjuda...

Av Peter - 2 december 2007 21:11

För ungefär 12 år sedan var jag på en basketmatch i Boråshallen. På en lotteridragning fick jag komma ner på planen i halvtid och skjuta skott för att vinna ett pris. Jag hade turen att sätta en trepoängare och vinna en bärbar telefon till hemmet. Den då moderna telefonen skulle i nutid tituleras vit tegelsten gällande färg, vikt och utseende. I dag var jag tillsammans med min fru på basket i Boråshallen. Vi såg hur Boråsarna på ett engagerat sätt drog det längsta strået och slog ett duktigt Solna. Heja Borås! I halvtid hörde jag att de hade dragning på programbladsnummer och döm om min förvåning när min 15 åriga pojkspoling äntrade planen. Han fick möjligheten att visa sin godhet när han tävlade mot en kvinna och en man i en rafflande kamp. Han började med att sätta en klockren straff, men var därefter gentlemannamässig och lät kvinnan vinna... Hur stor är sannolikheten att far och son, med 12 års mellanrum, genom lotteridagning får möjligheten att visa upp sig under en ligamatch i Basket? Nu har vi satt namnet Karlsson på basketkartan i Borås, och det på allvar.

Nu i kväll var jag ute och sprang en runda, ca 45 minuter. Passade på att ta en tur förbi minneslunden där farfar ligger. Det var ledsamt och skönt på samma gång. Jag var alldeles själv och kunde låta tårarna rinna utan att behöva skämmas, vilket jag annars skulle gjort. Löjligt av mig att skämmas, jag vet, men det är så det känns. I morgon skulle farfar blivit 86, grattis...

Träningsmässigt så var november en bra månad. Kom upp i, bland annat, 24 dagar med träning och 1020 minuter löpning. Faktiskt personligt rekord gällande löpningen och den månad med flest träningsdagar sedan 1986. Om två och ett halvt år, när jag är 45, skall jag skrälla på Kalmar triathlon, Ironman distans. Bara så du vet...

Av Peter - 1 december 2007 20:54

Regnet det bara öser ner.... Vad gör väl det när man har en träningslust som är enorm. På med skorna, kläderna, mössan och vantarna och ut i det strilande regnet från sidan. Visst är det skönt att lämna de hårda asfaltsvägarna och få ge sig ut på regnvåta grusvägar där man sjunker ner till vaden vid varje steg. Blir jag inte stark i benen av denna underbara lerträning då vete f... Efter 80 minuter i regnet in i duschen och därefter ner med lite potatisgratäng från gårdagen i magen. Åter ut i regnet och en promenad upp till farmor på Sjöbo. Där vankades kaffe, pepparkaka, lussekatt och en liten men naggande god chokladkaka. Stärkte för säkerhetsskull upp med en banan och två rågbrödsmackor.

Efter avslutat besök var det åter dags för en promenad ner mot stadens Citykärna. Eftersom ryggsäcken satt där den skulle, med träningskläder i, blev det en avstickare till jobbet och 40 minuter i gymmet. I dag var det bröst och biceps som fick sig en omgång. Skönt att få rycka lite i stängerna och även få känna att det ger resultat. Efter avslutat pass fick det bli en skön bastu med några trevliga arbetskamrater, och med dem tillhörande skitsnack...

Nu sitter jag här och författar, mätt i magen efter ytterligare gratäng samt en stöd pizza. Jag mår gott, har det bra, känner mig stark efter en lyckad träningsmånad, i november, och känner att livet ler mot mig. Och snart är det Thailandsresa. 12 dagar kvar till start och väntande sol, bad, god mat, trevliga människor och härlig strandlöpning. Skall nog provsmörja mig med solfaktor 25 och sätta mig framför TV´n. Må väl...

Av Peter - 23 november 2007 15:26

I dag är det grått och lite småregnigt. Jag låg och sov, tillsammans med frugan som är ledig i dag, till klockan 09,30. Käkade frukost, läste tidningen och njöt av en murrig morgon i min ensamhet till dess frugan och hunden behagade gå upp klockan 11. Drog på mig löparkläder och skor varpå jag gav mig ut på en 15 kilometers runda. Vad skönt det var, fastän mina vikttränade muskler i benen hade svårt med omställningen till långdistanslöpning igen. Väl hemma var det bara en snabbdusch som gällde innan vi gick iväg till Restaurang Andreas och käkade lax mm. Efter denna goda lunch fick min fru handlingsbehov och begav sig till H&M tillsamman med Lotta. Själv gick jag till Lulus och beställde en grön marsipantårta till kalaset på måndag. Vi skall fira dottern som fyller 18 och frugans syster Jojs som fyller 20. Jag lovade dem ett kalas och skall bjuda på lite tilltugg, kaffe och tårta. Hipp hurra...

I förrgår kväll strax efter sju blev jag morbror för fjärde gången. Syrran min levererade, jag som trodde det var storken, en liten flicka. Gratti syrran, Martin och barnen till erat efterlängtade familjetillskott. Hipp, hipp hurra...

Snart skall jag gå och lägga mig. Jag vet att klockan inte är mer än halv 16 men jag skall arbeta natten i natt och så även i morgon och behöver därför försöka få lite skönhetssömn. Eller vanlig sömn går precis lika bra. Det där med skönhetssömn har aldrig funkat på mig. Kanske är jag imun eller tillräckligt snygg som jag är. Hur som haver, sov gott...